miércoles, 20 de mayo de 2015

LES MEVES COL•LABORACIONS AL LLARG DE LES PRÀCTIQUES...

Com vaig comentar a la meva primera entrada de col·laboracions, des del primer dia de pràctiques, que vaig coparticipant amb el meu tutor d'aula en la planificació, execució i avaluació de les distintes propostes d'activitats que van sorgint (ja siguin de gran, mitjà o petit grup). Així, des de la meva primera publicació respecte aquesta temàtica el 28 de febrer fins a di d'avui, són moltes les noves col·laboracions que he anat duent a terme i variats els avenços i experiències viscudes.

Des d'aquell dia, he realitzat i estic fent un gran recorregut. Per tant, col·laboracions tant simples durant les primeres setmanes de pràctiques esdevindran en ajudes al tutor d'aula cada vegada més significatives i importants, i que probablement han estat possibles a través d'anar desenvolupant certes tècniques i estratègies de comunicació tant a l'àmbit verbal com no verbal, i ja siguin dirigides al tutor d'aula o als infants. De fet, aquestes últimes són fonamentals dins del món professional educatiu i per al desenvolupament personal i de relació social.

Primerament, he constituït un element de gran ajuda per un dels projectes que s'estan duent a terme a l'aula: el de la construcció d'una cuineta amb caixes de cartró. A més de planificar i pensar amb el meu tutor i els infants com confeccionar-la, he ajudat a aferrar totes les caixes perquè quedin en una única unitat, a posar paper de periòdic amb cola, a pintar-la (primer per mitjà d'un dibuix amb colors de com els hi agradaria pintar la cuineta, i després a sobre del cartró amb temperes), a escriure i a pintar les lletres que conformen les normes del racó,... Un altre projecte de vital importància en el qual he sigut un element col·laboratiu essencial és en el com creixen les plantes. A més d'ajudar a les criatures a cercar informació a la biblioteca sobre aquestes i a seleccionar i escriure les dades més rellevants, també he simulat que era una planta que creixia segons si el so que s'escoltava de la flauta era "molt curt", "curt" o "llarg".

En segon lloc, cal destacar el meu suport en una activitat d'investigació de la caixa del tresor. Aprofitant que els nens havien portat diferents elements naturals d'una excursió, vaig ajudar al meu tutor a ensenyar als nens i nenes a observar amb una lupa, a escriure en una fulla aquelles característiques més destacades dels elements trobats, a fer dibuixos orientats amb la natura,...

En tercer lloc, m'agradaria destacar que des del divendres 13 de març, que almenys una vegada a la setmana conto un conte als infants, tot ajudant al meu tutor. Des d'aquell dia que estic molt orgullosa de fer-ho, perquè m'apassiona veure com els infants m'escolten, com s'emocionen amb la història i com s'evadeixen per uns instants del món en el qual es troben.


Imatge pròpia

Altres vegades se m'ha donat la confiança necessària per realitzar fotografies als infants, per repartir notes escrites als pares, per entregar-los enquestes,... Aquest aspecte em fa pensar en què no només col·laboro amb el tutor de l'aula, sinó que també se'm dóna la possibilitat de col·laborar amb les famílies i ser més propera a elles. Així mateix, una altra mostra de confiança és que cada cop realitzo més col·laboracions sense la presència necessària del meu tutor de pràctiques, ja sigui per realitzar una assemblea, per construir amb plastilina la sala de psicomotricitat,... Aquest últim aspecte m'enorgulleix, ja que em sembla fascinant que en aproximadament 3 mesos, pugui arribar a assolir tals funcions. A més, si m'autoavaluo, el recorregut ha sigut gran: de no saber quan col·laborar, a ser concebuda com a mestre de suport, fins arribar a assolir la tutoria de la classe.

Per finalitzar, esmentar que altres vegades el meu tutor de pràctiques i jo ens hem repartit les funcions i el grup d'infants per dur a terme petites tasques que s'hagin de culminar a l'aula. Així per exemple, mentre un dia el meu tutor acabava de pintar la cuineta de cartró, jo vaig realitzar la sessió de joc simbòlic i la de construccions. En altre, mentre ell es trobava a la sala de la llum, la mestra de suport i jo estàvem a la sala d'informàtica per fer escriure als infants aquelles formes amb les quals els hi agradava que els hi parlessin la resta de persones, o viceversa. Des del meu punt de vista, aquest fet demostra que el meu tutor em considera com una mestra més, lliure d'expressar qualsevol aportació o opinió, podent gaudir de programar les activitats de la setmana amb ell sense cap inconvenient.

Tanmateix, no només he aprofitat per coparticipar i ajudar en les activitats amb el meu tutor de referència, sinó que també ho he fet amb altres mestres d'aula, mestres de suport i a diferents classes. D'aquesta manera, no només observo models de fer i de pensar diferents, sinó que també adquireixo més estratègies comunicatives i aprenc quin tipus de treball col·laboratiu vull apostar en un futur. Des d'aquesta perspectiva, les rotacions per diferents aules han sigut molt enriquidores. Així, el divendres 17 d'abril vaig poder gaudir de col·laborar en el taller de fang, ajudant a la mestra que l'impartia a tallar-lo, a repartir palletes per enganxar-li, a posar el nom de les escultures que estaven realitzen els nens i nenes,... 


Les mans del terrisser // The Potter's Hands 


Tanmateix, el 21 d'abril, amb la meva companya de pràctiques Alícia, vàrem poder col·laborar realitzant el racó d'històries amb els infants d'entre 3 i 4 anys. Sens dubte, una experiència que no ens deixà indiferents, ja que teníem l'oportunitat d'improvisar-lo com nosaltres volguéssim. Fins i tot, el 28 d'abril vaig poder gaudir de col·laborar en un projecte que s'estava realitzant a l'altra classe de 5 anys, basat en la construcció d'uns coets.

Per concloure, amb totes aquestes col·laboracions i intervencions es pot observar que cada cop més, tinc una relació més adequada amb el meu tutor i amb la resta de docents, com si d'una mestra de suport fos, i espero que a l'última setmana de pràctiques pogués parlar fins i tot, de parella educativa o de mestres independents amb models de fer i pensar distints, però que es complementen.

No hay comentarios:

Publicar un comentario