sábado, 28 de febrero de 2015

LES MEVES PRIMERES COL•LABORACIONS

Segons José Luis Estefanía Lera (2011), inspector d'educació, en el seu article La participación en la formación y la práctica docente, la col·laboració i participació actives en la pràctica docent són primordials. De fet, constitueixen eines fonamentals per a la millora dels processos d'ensenyament-aprenentatge. Per tant, tinc consciència de que el treball en equip a l'escola és fonamental, ja que a més d'enriquir-se les aportacions individuals, també s'aprèn dels altres i amb els altres.

Des del meu primer dia de pràctiques fins ara (aproximadament transcorregudes 3 setmanes), he anat duent a terme petites col·laboracions amb el meu tutor d'aula, les quals no m'han deixat sens dubte indiferent. És a dir, ja he pogut gaudir de coparticipar amb el meu tutor, en la posada en pràctica d'algunes propostes de treball i activitats, realitzades en gran grup, petit grup o individualment. Així mateix, he pogut ser partícip en alguna sessió de planificació i avaluació d'allò que es vol dur terme o que s'ha portat a la pràctica. Això no obstant, totes aquestes intervencions sense perdre de vista, que especialment han sigut tres setmanes de molta observació i interiorització del funcionament del grup-classe en qüestió.

Les meves primeres col·laboracions s'han basat en recolzar la feina del meu tutor en aquelles activitats programades, ja dissenyades per ell. Així per exemple, ja el primer dia, l'ajudo a crear unes gafes de disfressa per als infants, amb taps de botella i fil elàstic. Tanmateix, m'ofereixo cada dilluns a col·laborar amb ell i els infants, en la construcció mitjançant caixes de cartró, d'un racó de cuina (projecte que va començar a l'inici del segon trimestre). Cal mencionar, que he presentat alguna dificultat per poder col·laborar en aquesta activitat, ja que les primeres setmanes he desconegut quina finalitat tenia. Així mateix, no sabia com orientar als infants en el moment de construir un moble prestatgeria per a la cuina, de tal forma que aquestos es poguessin convertir en els constructors del seu aprenentatge. També, tenia problemes per retallar el cartró i col·locar el celo amb els infants.


Imatge pròpia

Altres propostes de treball en les quals ha sigut molt important la meva col·laboració, ha estat en aquelles basades amb la lectura i l'escriptura. En moltes ocasions, m'he vist amb la necessitat d'ajudar a pintar i retallar lletres als infants per a la creació d'algun mural; en altres, els nens i nenes m'han demanat el meu suport per acompanyar els seus dibuixos d'algun escrit, per ajudar-los a escriure una nota als seus pares o un missatge a un amic, per assessorar-los de quina lectura s'havien d'emportar a casa seva,... Totes aquestes intervencions, per mitjà d'un bon treball col·laboratiu amb el meu tutor de l'escola. De fet, cal destacar que un dia, mentre ell s'ocupava d'anar anotant aquells racons intercicle que desitjaven fer els infants, jo m'ocupava de portar a la pràctica una activitat planificada per el meu tutor, que consistia en el següent: ajudar a escriure el nom del dia, del mes i del racó que realitzaria aquell dia la criatura, així com orientar-lo de quin color havia de pintar el racó elegit (partint de que cada racó consta del seu propi color, i que els infants han de conèixer).

També, he sigut de gran ajuda per al meu tutor, ja sigui per repartir els diplomes d'una cursa solidària, com per realitzar una activitat de barrejar colors primaris amb l'ús de comptagotes, com per ajudar a plantar plantes i/o orientar als petits sobre el joc de cartes de l'UNO. Així mateix, un dia el mestre tenia la idea de penjar uns cartells que havien elaborat els infants, i em va demanar que realitzant petits grups de nens i nenes, anéssim a penjar-los conjuntament, prenent en consideració que ells dirien a on els volien col·locar i com.

Per un altre costat, cal mencionar que a l'edat de 5 i 6 anys, els nens i nenes ja no duen a terme només activitats amb el seu tutor principal, sinó que per exemple, en anglès i música consten d'altres mestres. Cal dir, que en aquestes matèries, la meva col·laboració també ha sigut important. Així, a música, he sigut un referent fonamental per ensenyar als infants de com havien de marcar les pulsacions. Per altra banda, a anglès, també he col·laborat en la repartició de fulls per mesclar colors, o bé, per dur a terme altres tasques, i he seguit la iniciativa de la mestra de parlar tot el temps amb anglès als infants.

Però totes aquestes col·laboracions no han sigut fàcils. En moltes ocasions m'he sentit sola, i no sabia molt bé com realitzar-les, al mateix temps que confusa i amb certa tensió en el moment de dirigir el grup-classe. El mateix m'ha passat en alguna sessió de planificació i avaluació de certes activitats conjuntament amb el meu tutor. El dilluns 16 de febrer vaig poder gaudir durant les hores d'exclusiva del centre, de planificar conjuntament amb tots els docents d'infantil, activitats i jocs per treballar les matemàtiques al segon cicle. A la universitat havíem vist molts exemples d'activitats per treballar-ho, però no em sentia del tot segura a l'hora de comentar-les. A més a més, el dimarts 17 de febrer avaluàrem com havia anat la festa de carnestoltes al segon cicle, però no sabia quins aspectes eren els més adequats destacar.

Malgrat tot, probablement en aquella proposta d'activitat en la qual he sentit que realment hi havia un vertader treball col·laboratiu, va ser en un taller de construcció de plastilina casera que va plantejar el meu tutor, el passat divendres 20. En aquest taller, em vaig sentir com si fóssim una parella educativa, ja que la tasca d'un complementava la tasca de l'altre, ja sigui en el moment de col·locar l'aigua al microones, de repartir la pasta i la recepta a les criatures, d'orientar, d'explicar els ingredients necessaris,... tot i que el temps semblava que jugava en la nostra contra. Així mateix, en el moment d'avaluar el taller de plastilina, poguérem prendre decisions conjuntes sobre quins aspectes calia millorar més fàcilment.


Per últim, un aspecte fonamental amb el qual m'he basat per dur a terme les meves primeres col·laboracions, és que he intentat continuar amb la línea metodològica o maneres de fer del meu tutor de pràctiques, respectant les normes de classe i de tot el centre i les estratègies d'intervenció a l'aula, mitjançant una actitud observadora, atenta i d'estima amb les criatures, prioritzant en tot moment les seves necessitats.

En definitiva, he anat adquirint estratègies de treball col·laboratiu que caldrà anar perfeccionant cada setmana de pràctiques que vagi experimentant, sempre amb una actitud de respecte cap a la pluralitat de perspectives, d'opinions i el respecte a la diversitat.


No hay comentarios:

Publicar un comentario