domingo, 24 de mayo de 2015

EL TREBALL DE LES RUTINES AL LLARG DE LES PRÀCTIQUES...

El passat 21 de maig vaig publicar una entrada referent a les rutines, en la qual expressava com al llarg del primer mes i mig de pràctiques havia començat a interioritzar el funcionament de les rutines del meu grup-classe de referència, d'entre 5 i 6 anys. A més, vaig descriure com havia anat aprenent, passant d'anar bastant desorientada a tenir un cert control del seu funcionament. A punt de finalitzar les pràctiques, esmentar que són molts els aprenentatges que he adquirit envers aquestes i dir que probablement, ja seria capaç de fer-les realitzar als infants sense gaires dificultats.

Tanmateix, no només sóc jo qui demostra una actitud disponible davant les rutines, sinó que també, moltes vegades són els propis infants els qui em busquen perquè els ajudi amb el desenvolupament d'aquestes. Per exemple, si alguna vegada un nen o nena s'ha de canviar de roba em cerca perquè li doni el vistiplau, altres vegades demana la meva ajuda per resoldre un conflicte que hagi sorgit al pati o per conèixer qui serà el primer de la fila a l'anada i a la tornada de la piscina,... En altres ocasions, són els pares i mares dels petits quan arriben al matí, que els hi diuen als seus fills que els hi costa separar-se, que m'agafin de la mà o que juguin amb jo. Aquest aspecte em fa sentir orgullosa i una figura referent ben important per a l'infant.


Probablement, en el moment en el qual no em sento tant segura és durant el joc lliure. Em resulta estrany que la meva intervenció és basi fonamentalment en observar i fer petits comentaris als infants, quan l'any passat durant les pràctiques amb nens i nenes d'entre 2 i 3 anys s'havia de col·laborar constantment. Malgrat tot, a poc a poc m'estic habituant al fet de que els nens i nenes vagin desenvolupant la seva autonomia sense requerir d'ajudes, de fet, és una necessitat per a ells.  

Per altra banda, cal conèixer que no només he pogut gaudir d'interioritzar el funcionament i l'organització de les rutines amb infants d'entre 5 i 6 anys, sinó que també he pogut observar i intervenir amb les dels més petits (de 3 i 4 anys d'edat), degut a les meves rotacions per distintes classes. Fins i tot, vaig poder gaudir de realitzar una assemblea amb criatures de 3 anys. Aquest últim aspecte demostra, que les meves col·laboracions i participacions no s'han centrat només en la meva aula de pràctiques, sinó que en la resta, he continuat amb el mateix esperit.

El fet de rotar pels diferents nivells durant dues setmanes i mitja m'ha resultat ser una experiència molt útil (encara que m'hauria agradat haver-hi estat més temps), no només per aprendre i observar altres maneres de fer i altres creences i actituds, sinó també per adonar-me que malgrat que les diverses rutines segueixen generalment una mateixa estructura flexible, i hi ha certes diferències remarcables que depenen de l'edat dels infants. D'aquesta forma, el que més m'ha sorprès és com canvien les rutines d'un curs a l'altre, i com fins i tot, ho fan entre grups de nens i nenes de la mateixa edat, però amb diferent docent. Cal dir que el fet de que el meu tutor d'aula m'hagi preguntat quines diferències de rutines observava entre un curs i l'altre, m'ha ajudat a reforçar aquesta reflexió al respecte.

Per tant, des del meu punt de vista, ja em trobo més preparada per coparticipar i cointervenir en els distints moments de la vida diària de l'aula, ja sigui en les entrades i sortides dels infants i dels seus pares, en els distints moments de joc lliure, en el pati, a les sortides que es realitzen cada dimecres a la piscina, a les festes d'aniversari, al dia de la tallada de la fruita, en els moments d'higiene, descans i alimentació,... Així, no només tinc interès per observar i interioritzar les diverses rutines com a mestra en pràctiques, sinó que vull gaudir d'intentar seguir un ordre per posar-les a la pràctica.

En definitiva, queda demostrat que el treball de les rutines al llarg de la meva estada en pràctiques és constant i diari, i que estic oberta a noves fonts de coneixement. Moltes de les vegades, les grans col·laboracions i implicacions no es produeixen en les activitats programades i prèviament planificades i preparades, sinó en les rutines diàries que configuren la quotidianitat de l'escola. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario