sábado, 21 de marzo de 2015

COMENÇO A INTERIORITZAR RUTINES...

Fins ara, he parlat de diverses col·laboracions i petites iniciatives d'activitats per als infants, però en aquesta nova entrada m'agradaria destacar aquells aspectes que especialment acompanyen el dia a dia escolar de les criatures: les rutines. A l'escola, l'establiment d'aquestes adquireix un gran pes, ja que gràcies a elles els més petits poden adquirir estructures mentals que els ajudin a orientar-se en l'espai i en el temps, entre altres.

De fet, en aquesta entrada em centraré en com he anat coparticipant (observant, intervenint i col·laborant) en els moments de la vida diària de l'aula durant el primer mes de pràctiques. També, faré incís en com he anat interioritzant i intervenint sobre les rutines, fomentant la convivència en contextos de benestar i tranquil·litat, i apostant per la resolució pacífica de conflictes que es puguin produir en elles (competència gens fàcil d'aplicar). El motiu que ho explica és que tota rutina pot generar un conflicte que serà necessari resoldre, i és ben difícil mostrar certa autoritat a les criatures obtenint els resultats desitjats.

Durant els primers dies de pràctiques, m'he sentit bastant confusa i tensa, ja que no tenia coneixement de quines eren les rutines que es seguien, i per tant, anava perduda. Per això, ràpidament vaig intentar interioritzar-les preguntant al meu tutor quin era l'horari que s'establia, fixant-me en aquelles accions que es repetien diàriament, escoltant els infants,... Això no obstant, l'aprenentatge progressiu de les rutines no ha sigut un procés fàcil, i menys començar a posar-les a la pràctica tota sola, tenint en compte que els infants estan acostumats a què sigui el seu tutor de referència qui els hi estableixi límits de les seves rutines.

Un dels primers moments rutinaris que he anat observant del meu tutor i col·laborant des del primer dia que em vaig trobar dins l'escola, és l'acolliment i l'acomiadament dels infants i dels seus pares.

És fonamental deixar entrar els pares dins de l'aula, i que observin al final del dia allò que han creat les seves criatures, ja que de fet constitueixen moments essencials per millorar la relació entre escola, família i infants. Cal dir però, que els primers dies em sentia més inhibida per incitar els pares a què entressin, o bé, per a comentar-los certs aspectes de la jornada. Em faltava conèixer els infants per poder parlar d'ells, malgrat sempre rebre't amb un somriure.

Això no obstant, a poc a poc observo que estic més preparada per parlar amb els pares, i em dirigeixo a ells a les entrades i les sortides per comentar qualsevol dubte que puguin tenir, per explicar-los com ha anat el dia,... (sense requerir la presència del meu tutor d'aula), o bé, són ells els que acudeixen a mi somrients per fer-me conscienciar de que es troben malament els seus fills o per saludar-me, per exemple. Aquests aspectes em produeixen orgull perquè em fan sentir una mestra més.

Altres moments del dia a dia que també he tingut que anar interioritzant i intervenint són els de joc lliure, com puguin ser als racons de joc, als tallers, al pati,...

Durant el primer mes de pràctiques, a les guàrdies del pati m'he dedicat a treure o recollir estris, a ajudar a resoldre algun conflicte dels infants (especialment respecte el material), a curar aquelles criatures que s'ha fet mal, a ajudar-los a mirar el temps per saber si fa fred o no i si cal posar-se la jaqueta,... També, he observat i col·laborat en el racó de joc cooperatiu que es realitza entre els infants de 5-6 anys i els de primer de primària. Gràcies a la meva participació en ells, he pogut denotar que malgrat tractar-se de jocs lliures, no és gens fàcil establir un cert control en ells. Això no obstant, a poc a poc, quan hi ha algun tipus de conflicte, m'aproximo als infants, pregunto què ha passat, escolto les diverses versions, i després intento que cadascun dels infants es posi a la pell de l'altre, per així arribar a un acord satisfactori entre ambdues parts.

Per últim, també he tingut que col·laborar i participar durant diversos moments quotidians, relacionats amb el morçar, el bany, el descans,...

Així per exemple, cada dimarts és el dia de la fruita, i els infants (per grups) han de menjar-se tota aquella que tenen en el seu bol. Des de gairebé el segon dia de pràctiques ajudo en aquest procés, i des de la quarta setmana amb la tallada de la fruita.


Imatge pròpia

A més a més, cada dimecres anem a la piscina. Allí ajudo a posar-los roba i certs complements als infants, a orientar-los sobre allò que han de fer, a pentinar-los i secar-los els cabells,...


Tanmateix, des de la segona setmana de pràctiques, que m'ocupo de dur a terme el moment de descans dels infants.

Molts de dies, també els ajudo amb la vestimenta i les bates (quan s'ha de realitzar alguna activitat amb pintura), de fer-los seure o d'ajudar-los en el moment de beure aigua. Així mateix, cada divendres m'ocupo de que els nens i nenes recullin la classe pel cap de setmana, que desin els coixins de l'assemblea, que col·loquin les cadires damunt les taules,... i després, els dilluns de matí, de tornar a reordenar-ho tot, a fer els nuus dels coixins que es troben a l'assemblea, a escriure una nota dels nens que es queden a dinar al menjador, a regar les plantes, a guardar la roba de canvi dins les caixes personals dels infants (com les de la fotografia), etcètera.

Imate pròpia

Per concloure, són moltes les rutines interioritzades al llarg del primer mes de pràctiques, però molt el que em queda per aprendre d'elles i per orientar-ne la seva posada en pràctica de la millor forma possible (fent ús del diàleg, del consens, de l'establiment de límits i d'una certa fermesa en els casos necessaris). 

No hay comentarios:

Publicar un comentario