Les meves pràctiques al segon cicle de l'Educació
Infantil estan arribant al seu fi, i és el moment d'aprofitar al màxim els
diversos moments del dia a dia de la jornada escolar per anar aplicant dissenys
d'activitat. D'aquesta manera, puc autoavaluar-me, observar les meves
capacitats i habilitats, aprendre dels errors, i tenir clar quins aspectes
m'agradaria continuar com a futura docent i quins no en les sessions d'aula que
vagi duent a terme. Per tant, gràcies a
les activitats que vaig planificant, intervenint i avaluant, vaig desenvolupant
tot un procés de reflexió i millora docent.
En el cas d'aquesta nova setmana (del 18 al 22 de maig),
cal situar el meu disseny al dijous 21, ocupant-me dels nens i nenes durant una
hora, de les 9.45h a les 10.45h del matí, encara que amb la presència del meu
tutor d'aula per ajudar a fer-me de suport. Aquest cop l'objectiu serà penjar
el producte final del còmic que s'havia iniciat en dissenys anteriors i
realitzar tota una sèrie de jocs musicals per treballar les qualitats del so. El
motiu que explica la meva iniciativa per dissenyar activitats relacionades amb
les qualitats del so, és perquè precisament a música els infants estan acabant
d'aprendre a trets generals els conceptes de durada, altura, timbre,... i havia
pensat que seria molt bona idea provar de dur a terme uns jocs que donessin per
acabat aquests termes. A més a més, podria aprofitar les possibles idees
d'activitat musical que havia elaborat durant els meus estudis per aplicar-los
a un grup-classe real.
El procediment seguit és el següent:
A les 9.45h
m'encarrego de començar a fer recollir a les criatures del joc lliure que
estaven realitzant i de fer-los seure al cuc de l'assemblea. A continuació,
opto per explicar-los allò que es realitzarà i els objectius que hi ha al
darrere. Així mateix, com la setmana passada havia quedat amb els petits
que posaria un plàstic al producte final del còmic per penjar-lo al pati i que
no es rompés per la pluja o la resta d'infants, aprofito per mostrar-los quin
ha estat el resultat. També, el del títol creat amb lletres de goma eva, fent-los
recordar quin era aquest i que ells mateixos el llegissin. Així mateix, per
donar per acabat el disseny, decidim a quin costat exacte del pati els hi
agradaria col·locar el còmic, escrivint les possibles idees a un bloc de notes
i fent votacions, sent la idea guanyadora aquella que tingui més vots, encara
que aquells que no puguin veure complida la seva proposta, amb la possibilitat
de que siguin ells els qui aferrin el còmic al pati. D'aquesta manera, sentiran
que també són part important.
Un cop penjat el còmic
a la part exterior i asseguts tots els nens al pati, arriba el moment de dur a
terme els jocs musicals per treballar les qualitats del so. Opto per
realitzar-los a l'exterior de l'aula perquè aquests impliquen moviment. A més a
més, com el meu tutor d'aula aprofita per realitzar fotografies (una forma molt
adequada de poder avaluar després l'activitat), la llum de l'exterior ajudarà
amb la finalitat de que aquestes es vegin millor.
A continuació es
pot observar una petita descripció de cada activitat (cada una d'elles
planificades per mi dies abans de realitzar-se la sessió amb les criatures), i
una petita reflexió al respecte (majoritàriament positiva).
PRIMERA ACTIVITAT (EL TIMBRE)
Des del meu punt de
vista, aquesta activitat agrada molt als nens i nenes, mostrant-se molt
emocionats i riallers. Tots semblen atents davant el canvi d'instrument i de
tipus de so, encara que presenten alguna dificultat quan sona la flauta dolça i
han de canviar de fila (no se'n recorden de fer-ho). Això no obstant, amb les
ajudes adients a poc a poc van entenent el concepte de timbre. Com no hi ha un
tambor al meu abast, faig servir els palets de fusta.
SEGONA ACTIVITAT (LA DURADA)
Per aquesta
activitat, els infants no presenten cap tipus de dificultat de comprensió i es
troben molt motivats per realitzar-la. Malgrat tot, tenen tant d'entusiasme que
es genera un cert descontrol que provoca que es facin mal entre ells, havent de
canviar de joc musical al cap d'uns instants.
TERCERA ACTIVITAT (L'ALTURA)
Probablement,
aquesta és una de les activitats que més emociona als petits, provocant que
aquells més tímids també vulguin realitzar-la. Això no obstant, m'adono que
potser és una mica difícil per a ells i que el fet d'haver de rotar en el sentit
de les agulles del rellotge no ho tenen clar. Per tal de solucionar-ho, els
informo que quan soni la nota La han de canviar-se de grup, allí on no hi hagi
nen amb pilota, sense haver de seguir el sentit de les agulles del rellotge. Amb
aquesta modificació, l'activitat acaba sent tot un èxit, aconseguint que els
nens entenguin el concepte de greu i d'agut.
QUARTA ACTIVITAT (MESCLA DE LES DIVERSES QUALITATS DEL
SO)
Aquest joc també
agrada molt als infants, però arriba un moment en què es comencen a descentrar.
Per això, acabo només fent preguntes a aquells que volen realitzar el joc i
aixequen la mà, i l'últim joc que tenia pensat decideix no dur-lo a terme. Malgrat
tot, a la següent imatge es pot observar quin era:
Imatge pròpia
Per tant, arribo a
la conclusió que el més important de tot és atendre a les necessitats dels infants
i veure com es troben en aquells instants en els quals es vol realitzar una
activitat. D'aquesta manera, no es tracta de realitzar totes les activitats que
es tinguin planificades, sinó de fer aquelles que motivaran a les criatures.
En definitiva, es tracta
d'anar reflexionant i millorant a través de la pròpia pràctica docent, del
treball en equip, de l'adquisició d'una mirada crítica i reflexiva, de l'empatització
amb les necessitats de cadascun dels infants i amb la superació dels obstacles
que van sorgint.
No hay comentarios:
Publicar un comentario