viernes, 22 de mayo de 2015

DISSENYS DE LA SETMANA DEL 18 AL 22 DE MAIG...


Les meves pràctiques al segon cicle de l'Educació Infantil estan arribant al seu fi, i és el moment d'aprofitar al màxim els diversos moments del dia a dia de la jornada escolar per anar aplicant dissenys d'activitat. D'aquesta manera, puc autoavaluar-me, observar les meves capacitats i habilitats, aprendre dels errors, i tenir clar quins aspectes m'agradaria continuar com a futura docent i quins no en les sessions d'aula que vagi duent a terme.  Per tant, gràcies a les activitats que vaig planificant, intervenint i avaluant, vaig desenvolupant tot un procés de reflexió i millora docent.

En el cas d'aquesta nova setmana (del 18 al 22 de maig), cal situar el meu disseny al dijous 21, ocupant-me dels nens i nenes durant una hora, de les 9.45h a les 10.45h del matí, encara que amb la presència del meu tutor d'aula per ajudar a fer-me de suport. Aquest cop l'objectiu serà penjar el producte final del còmic que s'havia iniciat en dissenys anteriors i realitzar tota una sèrie de jocs musicals per treballar les qualitats del so. El motiu que explica la meva iniciativa per dissenyar activitats relacionades amb les qualitats del so, és perquè precisament a música els infants estan acabant d'aprendre a trets generals els conceptes de durada, altura, timbre,... i havia pensat que seria molt bona idea provar de dur a terme uns jocs que donessin per acabat aquests termes. A més a més, podria aprofitar les possibles idees d'activitat musical que havia elaborat durant els meus estudis per aplicar-los a un grup-classe real. 

Instrumentos musicales chinos


El procediment seguit és el següent:

A les 9.45h m'encarrego de començar a fer recollir a les criatures del joc lliure que estaven realitzant i de fer-los seure al cuc de l'assemblea. A continuació, opto per explicar-los allò que es realitzarà i els objectius que hi ha al darrere. Així mateix, com la setmana passada havia quedat amb els petits que posaria un plàstic al producte final del còmic per penjar-lo al pati i que no es rompés per la pluja o la resta d'infants, aprofito per mostrar-los quin ha estat el resultat. També, el del títol creat amb lletres de goma eva, fent-los recordar quin era aquest i que ells mateixos el llegissin. Així mateix, per donar per acabat el disseny, decidim a quin costat exacte del pati els hi agradaria col·locar el còmic, escrivint les possibles idees a un bloc de notes i fent votacions, sent la idea guanyadora aquella que tingui més vots, encara que aquells que no puguin veure complida la seva proposta, amb la possibilitat de que siguin ells els qui aferrin el còmic al pati. D'aquesta manera, sentiran que també són part important.

Un cop penjat el còmic a la part exterior i asseguts tots els nens al pati, arriba el moment de dur a terme els jocs musicals per treballar les qualitats del so. Opto per realitzar-los a l'exterior de l'aula perquè aquests impliquen moviment. A més a més, com el meu tutor d'aula aprofita per realitzar fotografies (una forma molt adequada de poder avaluar després l'activitat), la llum de l'exterior ajudarà amb la finalitat de que aquestes es vegin millor.

A continuació es pot observar una petita descripció de cada activitat (cada una d'elles planificades per mi dies abans de realitzar-se la sessió amb les criatures), i una petita reflexió al respecte (majoritàriament positiva).

PRIMERA ACTIVITAT (EL TIMBRE)

 Imatge pròpia


Des del meu punt de vista, aquesta activitat agrada molt als nens i nenes, mostrant-se molt emocionats i riallers. Tots semblen atents davant el canvi d'instrument i de tipus de so, encara que presenten alguna dificultat quan sona la flauta dolça i han de canviar de fila (no se'n recorden de fer-ho). Això no obstant, amb les ajudes adients a poc a poc van entenent el concepte de timbre. Com no hi ha un tambor al meu abast, faig servir els palets de fusta.


SEGONA ACTIVITAT (LA DURADA)

Imatge pròpia

Per aquesta activitat, els infants no presenten cap tipus de dificultat de comprensió i es troben molt motivats per realitzar-la. Malgrat tot, tenen tant d'entusiasme que es genera un cert descontrol que provoca que es facin mal entre ells, havent de canviar de joc musical al cap d'uns instants.


TERCERA ACTIVITAT (L'ALTURA)

Imatge pròpia

Probablement, aquesta és una de les activitats que més emociona als petits, provocant que aquells més tímids també vulguin realitzar-la. Això no obstant, m'adono que potser és una mica difícil per a ells i que el fet d'haver de rotar en el sentit de les agulles del rellotge no ho tenen clar. Per tal de solucionar-ho, els informo que quan soni la nota La han de canviar-se de grup, allí on no hi hagi nen amb pilota, sense haver de seguir el sentit de les agulles del rellotge. Amb aquesta modificació, l'activitat acaba sent tot un èxit, aconseguint que els nens entenguin el concepte de greu i d'agut.


QUARTA ACTIVITAT (MESCLA DE LES DIVERSES QUALITATS DEL SO)


Aquest joc també agrada molt als infants, però arriba un moment en què es comencen a descentrar. Per això, acabo només fent preguntes a aquells que volen realitzar el joc i aixequen la mà, i l'últim joc que tenia pensat decideix no dur-lo a terme. Malgrat tot, a la següent imatge es pot observar quin era:


Imatge pròpia

Per tant, arribo a la conclusió que el més important de tot és atendre a les necessitats dels infants i veure com es troben en aquells instants en els quals es vol realitzar una activitat. D'aquesta manera, no es tracta de realitzar totes les activitats que es tinguin planificades, sinó de fer aquelles que motivaran a les criatures.

En definitiva, es tracta d'anar reflexionant i millorant a través de la pròpia pràctica docent, del treball en equip, de l'adquisició d'una mirada crítica i reflexiva, de l'empatització amb les necessitats de cadascun dels infants i amb la superació dels obstacles que van sorgint.

No hay comentarios:

Publicar un comentario