Les rutines i les activitats que es desenvolupen amb els
infants són molt importants, però la seva adequada aplicació depèn de l'ús de l'espai i del temps que se'n faci, i això és el que he pogut observar durant
les meves col·laboracions al llarg de les 7 primeres setmanes de pràctiques. Probablement,
un dels aspectes que més m'ha sorprès respecte l'any passat és la flexibilitat
d'espai i de temps que hi ha en el segon cicle d'infantil, sempre dotant
d'autonomia a les criatures, i partint d'una organització de l'espai, del temps
i dels materials didàctics a través de racons.
Partint de l'essencialitat dels espais i recursos a
nivell d'aula i de centre, des de gairebé el primer dia de pràctiques que
intento col·laborar en la seva organització, ambientació i millora, ja sigui
amb diverses aportacions a nivell d'aula o perquè les practicants hem de
realitzar un projecte de millora sobre algun element del centre. Respecte aquest últim, dir que ens centrarem
a continuar amb la tasca que varen iniciar temps abans altres companyes de
pràctiques: la confecció d'una sèrie de plafons de documentació d'alguns dels
racons que es desenvolupen (el racó de joc simbòlic, artistes i biblioteca). En
aquest procés, hi jugarà un paper vital la nostra pròpia organització temporal
i espacial (ja sigui mitjançant l'elaboració d'un cronograma o mesurant l'àrea
disponible a l'escola per col·locar els plafons). La seqüenciació vendria a ser
més o menys la següent:
-1) Concretar el projecte de millora.
-2) Parlar amb la directora de l’escola sobre l’ubicació
i els materials dels plafons de documentació, així com la selecció dels
mateixos.
-3) Mesurar l’amplària de les parets a on s’ubicaran
els plafons.
-4) Seleccionar fotografies.
-5) Seleccionar frases o paraules, a més de fer el
recompte de lletres.
-6) Fer un esborrany de la distribució del plafó.
-7) Fer una llista dels materials necessaris, així
com contactar amb els pares que ens ajudaran amb la confecció de la fusta i de
les lletres del nostre plafó, i amb la directora per la col·locació
d’il·luminació.
-8) Fer una comprovació de l’esborrany.
-9) Col·locació dels plafons de documentació.
-10) Presentació del projecte als tutors.
-11) Avaluació del projecte.
Cal dir que gràcies aquest projecte de millora podré
desenvolupar la meva capacitat per reflexionar i investigar sobre la pràctica
educativa, i així millorar la tasca docent i innovar. Aquí també hi serà molt important
la reflexió en equip i l'anàlisi de les necessitats que l'escola pugui
presentar.
En diverses ocasions, també he
gaudit d'ajudar al meu tutor en l'organització i l'ambientació de l'aula. L'he
aconsellat de quina manera ubicaria jo el material dins de la classe, he
col·laborat amb ell en diverses activitats programades, l'he ajudat a rentar el
terra o les taules degut a certes activitats d'experimentació,... Així mateix,
des del primer dia de pràctiques, que ajudo a col·locar les taules i les
cadires per a la realització d'activitats de diferents tipus o pel taller de
creació de plastilina casera o a posar el cuc de l'assemblea, per exemple.
Imatge pròpia
De fet, un dels eixos fonamentals
que he pogut comprovar que destaca a l'aula en la qual em trobo, és que la
classe quedi recollida i que els materials i l'espai tornin a estar
classificats com estaven en un inici. També, que es recordi als infants allò
que faran (per exemple, a través de l'agenda del dia) i que se'ls avisi del
temps que disposen per acabar una activitat.
Imatge pròpia
Això no obstant, probablement una
de les meves majors contribucions dins l'espai de l'aula seria el de
col·laborar en la construcció d'una cuineta de cartró per a la creació d'un nou
racó per a les criatures, ja des del meu primer dia de pràctiques. Una altra
experiència que em va resultar molt significativa va ser la que vaig viure el
dilluns 16 de febrer. Aquest dia vaig haver d'ajudar a fer un inventari del
material que es disposava a les aules d'infantil pel racó de matemàtiques. A
més a més, el meu paper també va ser essencial per posar ordre a la sala de joc
simbòlic, destriant aquell material que era útil pels infants i aquell que no
(ja sigui perquè s'havia romput o perquè estava repetit).
La celebració de l'aniversari de
diversos infants també ha constituït una de les meves primeres organitzacions
en l'espai i en el temps. Celebrar-ho implica ajudar en tots els preparatius, a
distribuir les taules adequadament, a repartir el menjar i el suc,... Tanmateix,
la tallada de la fruita de cada dimarts també depèn d'una adequada organització
de l'espai i del temps. La fruita no ha d'estar només per una hora determinada,
sinó que s'ha d'organitzar l'espai adientment, rentar els estris, escombrar,
fregar les taules,... Malgrat tot, els infants també han d'ajudar, i a vegades
no em resulta gens fàcil que col·laborin en la preparació o la recollida del
material i/o l'espai de joc.
El passat dilluns 24 de març
també vaig poder gaudir d'amagar 24 ous pel pati perquè després els infants els
cerquessin i poguessin realitzar una activitat amb anglès. A més d'haver de
controlar el temps que disposava, havia de pensar si el lloc a on ho amagava
era l'adequat, el grau de complexitat que suposaria pels nens i nenes,
etcètera.
Per últim, aquest dia també
vaig encarregar-me d'ajudar a tallar trossets de tela perquè després els
infants es poguessin crear les seves pròpies tapes per al llibre de recull de
tasques realitzades a finals del trimestre. A més, cal destacar que he
començat a dissenyar una programació d'activitats entorn les temàtiques
principals que s'estan tractant a l'escola aquest any, el que m'obligarà a
pensar quins espais i materials necessitaré en cada moment, a més d'atenir al
temps.
"Però l'organització de l'espai i
el temps tampoc és fàcil, i és necessari que vagi adquirint una mirada més
crítica i reflexiva, que espero haver obtingut al final d'aquestes pràctiques. Només
d'aquesta forma podré apostar per un ús de l'espai i el temps més educatiu i
innovador".
No hay comentarios:
Publicar un comentario