A l'entrada anterior, vaig comentar que a banda d'exercir
un rol observador durant les tres primeres setmanes, també vaig dur a terme
moltes col·laboracions en les activitats que plantejava el meu tutor de
l'escola. Això no obstant, al llarg dels primers dies també vaig tenir petites
iniciatives, que han provocat que ara, a partir de la quarta setmana, em
plantegi la possibilitat de dissenyar les meves pròpies activitats per a les
criatures del grup-classe en qüestió.
És a dir, trobo que ha arribat el moment, després de tres
llargues setmanes d'observació, d'interiorització del dia a dia escolar i de
coneixement de cadascun dels infants, de planificar, intervenir i avaluar
sessions d'aula per iniciativa pròpia, responsabilitzant-me del grup de nens i
nenes en períodes cada vegada més llargs, que m'acabin permetent a la darrera
setmana de pràctiques assumir la tutoria d'aula amb la supervisió del tutor del
meu centre escolar.
Abans de capficar-nos en futures iniciatives de disseny,
m'agradaria fer un incís d'aquelles petites intervencions d'iniciativa pròpies,
que he sigut capaç d'exercir durant les tres primeres setmanes de pràctiques,
com pugui ser, una assemblea o el recordatori de normes necessari per a l'inici
d'un racó.
-El dilluns 16 de febrer m'encarrego de
realitzar l'assemblea de primera hora del matí, ajudant a comptar els nens de
la classe, a escriure el dia que és i les tasques que es realitzaran al llarg
de la jornada, a establir els encarregats de repartir, el capità,... Tot i que
aquesta primera assemblea em sa sortir bastant bé, em va sorgir el dubte de si
havia de corregir allò que escrivien malament els infants, o si pel contrari,
eren les criatures els que ho havien de descobrir entre elles.
Imatge pròpia
-El dijous 19 de febrer m'invento improvisadament un
nou joc de cartes. Aquest dia m'ocupava de guiar el racó de cartes, i al veure
que els infants tenien grans dificultats per seguir-ne un joc, se'm va
ocórrer un de nou, i que podria ser de gran utilitat per a ells. Vaig repartir
totes les cartes de la baralla espanyola als 3 jugadors que hi havia al racó,
posant enmig de la taula el primer número de la baralla. Es tractava que per
torns (de dreta a esquerra), anessin col·locant les següents cartes que seguien
l'escala numèrica. En cas de que el nen o nena en qüestió no tingués el número
corresponent, havia de donar pas al següent company amb la següent paraula:
"pas". Per als infants, aquest joc els hi va resultar molt motivador, i
varen ser capaços de seguir unes normes comunes sense problemes.
-El divendres 20 de febrer, per primera vegada, m'ocupo
de dirigir un debat sobre aquelles temàtiques que més interessants els hi resultava
a les criatures comentar, mentre que el meu tutor d'aula s'ocupava de preparar
una altra activitat (fet que va provocar que tingués que liderar tot el
grup-classe per sí sola). Per dur a terme el debat, em vaig basar amb aquelles
normes que els infants volien seguir, i mentre que un nen apuntava a la pissarra qui
parlaria, jo m'ocupava de donar el torn de paraula, atenent a allò que havia
escrit el nen en qüestió. Per un altre costat, aquest mateix dia també vaig
realitzar la sessió de relaxació després del pati, i l'explicació de quins
ingredients s'utilitzarien per fer el taller de plastilina casera de la meva idea (sense seguir cap directriu
del meu tutor). Totes aquestes experiències em varen resultar molt
enriquidores, però vaig tenir alguna dificultat per controlar el grup-classe, i
fer que no parlessin en certs moments en concret que no els hi corresponia.
-Per últim, el divendres 23 de febrer, al veure que el
meu tutor havia sortit de l'aula i que era el moment de fer el recordatori de
normes i una petita assemblea abans de començar el racó de joc simbòlic, per
iniciativa pròpia vaig tenir la idea de realitzar-la jo mateixa, tenint a
posteriori l'aprovació del meu tutor.
Pròximament, tinc la intenció de comunicar al meu tutor
que ja em trobo preparada per començar a dur a terme alguna programació
d'activitats, i que seria necessari que m'expliqués amb quina temàtica vol que
em centri, quan disposaria del temps i de l'espai necessari per realitzar-les,
de quins materials constaria al meu abast,... També, que seria interessant
realitzar alguna activitat amb parella amb la companya de pràctiques que es
troba al grup-classe de la mateixa edat que la meva, o bé, alguna proposta de
treball internivell amb la resta de practicants. Sóc conscient de que el meu
tutor de l'escola està obert des del meu primer dia de pràctiques, a què
realitzi qualsevol tipus d'activitat que vulgui amb els infants.
Haig de confessar que el simple fet de "planificar
activitats" ja em posa nerviosa, ja que malgrat en la universitat haver-ne
fet, i tenir l'oportunitat l'any passat de dissenyar activitats per primera
vegada a un context real i amb nens i nenes d'entre 2 i 3 anys, trobo que
encara em falta molta experiència, tenir habilitat per controlar amb esperit i
entusiasme el grup-classe, i ser capaç d'incentivar la curiositat de molts
d'ulls que m'observaran i de moltes orelles que m'escoltaran.
Malgrat tot, tinc l'esperança de que els meus futurs
dissenys d'activitats (amb la planificació i avaluació incloses), seran molt
enriquidors per al meu aprenentatge com a docent i per al desenvolupament de la
meva actitud ètica i compromesa com a mestra, en el marc d'una ciutadania
democràtica, responsable i solidària.
No hay comentarios:
Publicar un comentario