domingo, 1 de marzo de 2015

LES MEVES PRIMERES INICIATIVES DE DISSENY

A l'entrada anterior, vaig comentar que a banda d'exercir un rol observador durant les tres primeres setmanes, també vaig dur a terme moltes col·laboracions en les activitats que plantejava el meu tutor de l'escola. Això no obstant, al llarg dels primers dies també vaig tenir petites iniciatives, que han provocat que ara, a partir de la quarta setmana, em plantegi la possibilitat de dissenyar les meves pròpies activitats per a les criatures del grup-classe en qüestió.

És a dir, trobo que ha arribat el moment, després de tres llargues setmanes d'observació, d'interiorització del dia a dia escolar i de coneixement de cadascun dels infants, de planificar, intervenir i avaluar sessions d'aula per iniciativa pròpia, responsabilitzant-me del grup de nens i nenes en períodes cada vegada més llargs, que m'acabin permetent a la darrera setmana de pràctiques assumir la tutoria d'aula amb la supervisió del tutor del meu centre escolar.

Abans de capficar-nos en futures iniciatives de disseny, m'agradaria fer un incís d'aquelles petites intervencions d'iniciativa pròpies, que he sigut capaç d'exercir durant les tres primeres setmanes de pràctiques, com pugui ser, una assemblea o el recordatori de normes necessari per a l'inici d'un racó.

-El dilluns 16 de febrer m'encarrego de realitzar l'assemblea de primera hora del matí, ajudant a comptar els nens de la classe, a escriure el dia que és i les tasques que es realitzaran al llarg de la jornada, a establir els encarregats de repartir, el capità,... Tot i que aquesta primera assemblea em sa sortir bastant bé, em va sorgir el dubte de si havia de corregir allò que escrivien malament els infants, o si pel contrari, eren les criatures els que ho havien de descobrir entre elles.

Imatge pròpia


-El dijous 19 de febrer m'invento improvisadament un nou joc de cartes. Aquest dia m'ocupava de guiar el racó de cartes, i al veure que els infants tenien grans dificultats per seguir-ne un joc, se'm va ocórrer un de nou, i que podria ser de gran utilitat per a ells. Vaig repartir totes les cartes de la baralla espanyola als 3 jugadors que hi havia al racó, posant enmig de la taula el primer número de la baralla. Es tractava que per torns (de dreta a esquerra), anessin col·locant les següents cartes que seguien l'escala numèrica. En cas de que el nen o nena en qüestió no tingués el número corresponent, havia de donar pas al següent company amb la següent paraula: "pas". Per als infants, aquest joc els hi va resultar molt motivador, i varen ser capaços de seguir unes normes comunes sense problemes.


-El divendres 20 de febrer, per primera vegada, m'ocupo de dirigir un debat sobre aquelles temàtiques que més interessants els hi resultava a les criatures comentar, mentre que el meu tutor d'aula s'ocupava de preparar una altra activitat (fet que va provocar que tingués que liderar tot el grup-classe per sí sola). Per dur a terme el debat, em vaig basar amb aquelles normes que els infants volien seguir, i mentre que un nen apuntava a la pissarra qui parlaria, jo m'ocupava de donar el torn de paraula, atenent a allò que havia escrit el nen en qüestió. Per un altre costat, aquest mateix dia també vaig realitzar la sessió de relaxació després del pati, i l'explicació de quins ingredients s'utilitzarien per fer el taller de plastilina casera  de la meva idea (sense seguir cap directriu del meu tutor). Totes aquestes experiències em varen resultar molt enriquidores, però vaig tenir alguna dificultat per controlar el grup-classe, i fer que no parlessin en certs moments en concret que no els hi corresponia.

-Per últim, el divendres 23 de febrer, al veure que el meu tutor havia sortit de l'aula i que era el moment de fer el recordatori de normes i una petita assemblea abans de començar el racó de joc simbòlic, per iniciativa pròpia vaig tenir la idea de realitzar-la jo mateixa, tenint a posteriori l'aprovació del meu tutor.

Pròximament, tinc la intenció de comunicar al meu tutor que ja em trobo preparada per començar a dur a terme alguna programació d'activitats, i que seria necessari que m'expliqués amb quina temàtica vol que em centri, quan disposaria del temps i de l'espai necessari per realitzar-les, de quins materials constaria al meu abast,... També, que seria interessant realitzar alguna activitat amb parella amb la companya de pràctiques que es troba al grup-classe de la mateixa edat que la meva, o bé, alguna proposta de treball internivell amb la resta de practicants. Sóc conscient de que el meu tutor de l'escola està obert des del meu primer dia de pràctiques, a què realitzi qualsevol tipus d'activitat que vulgui amb els infants.

Haig de confessar que el simple fet de "planificar activitats" ja em posa nerviosa, ja que malgrat en la universitat haver-ne fet, i tenir l'oportunitat l'any passat de dissenyar activitats per primera vegada a un context real i amb nens i nenes d'entre 2 i 3 anys, trobo que encara em falta molta experiència, tenir habilitat per controlar amb esperit i entusiasme el grup-classe, i ser capaç d'incentivar la curiositat de molts d'ulls que m'observaran i de moltes orelles que m'escoltaran.

Malgrat tot, tinc l'esperança de que els meus futurs dissenys d'activitats (amb la planificació i avaluació incloses), seran molt enriquidors per al meu aprenentatge com a docent i per al desenvolupament de la meva actitud ètica i compromesa com a mestra, en el marc d'una ciutadania democràtica, responsable i solidària.

No hay comentarios:

Publicar un comentario